måndag, februari 2

Jag=bäst

Åh, för några veckor sen hade vi tenta i programmering och jag har varit helt knäckt sen dess för jag trodde att det gick riktigt dåligt, men ändå inte F för då skulle jag ju fått en chans till. Jag tänkte att jag hade fått typ E. Men jag fick B!! Wee!! Det betyder att jag nu kan det här:

* beskriva hur och varför man översätter källkod skriven i ett högnivåspråk till exekverbar maskinkod.
* konstruera en algoritm som löser ett programmeringsproblem.
* implementera en algoritm i Java.
* kompilera ett Java-program och rätta eventuella syntaktiska fel.
* exekvera ett Java-program och rätta eventuella logiska fel.
* konstruera ett exekverbart objektorienterat program utifrån en konceptuell modell (i t.ex. UML).
* använda klasser och metoder från ett klassbibliotek.
* tolka programkod skriven i Java och inse vad som händer när programmet exekveras.
* förklara och korrekt använda grundläggande begrepp inom programmering (t.ex. datatyp, variabel, selektion, iteration, subrutin).
* förklara och korrekt använda grundläggande begrepp inom objektorienterad programmering (t.ex. klass, objekt, inkapsling, arv, polymorfism).

Jag var så ledsen så att jag ville hoppa av allt, mitt liv hade helt förlorat all sin mening och jag vacklade i mina grundvalar. (heter det så? det låter skitskumt). Men nu! I'm back on track! Så fort den här lama kursen är över så är det programmering igen! Wee!!


edit: Jag förstår faktiskt inte riktigt hur jag kunde få B, jag hade verkligen helt hjärnsläpp under hela tentan och koden var allt annat än optimerad och vissa grejer var rent ut sagt fel. Undra om han liksom kan se att jag ändå visste? Inluppen vi hade var ju egentligen fler poäng och den var nog riktigt bra, kanske han tog hänsyn till det också. Hm. Stefan alltså, vilken man!

1 kommentar:

A. sa...

åh allt det där fackdataspråket gör mig alldeles våt i brallan!!! så jävla grymt med såna som är bra på data. *yay*